Bästa proteinpulvret – Den ultimata guiden [Bäst-i-test]

bäst-i-test-proteinpulver

Det är få kosttillskott som säljer så bra som proteinpulver gör. Proteintillskott är en frälsare för den som vill bygga muskler och effektivisera sin träning. Under 1800-talet svalt det svenska folket och många människor emigrerade till lyckan i Amerika. Idag kan vi med ett musklick beställa hem ett pulver som innehåller lika mycket protein som 100 gram kyckling. Vilken tvärvändning!

Proteinpulver har totaldominerat idrottsvärlden under en väldigt lång tid nu och det är föga förvånande varför. För att bygga muskler så behöver kroppen protein, vilket i vissa fall, beroende på diet, kan innebära en stor konsumtion av mat.

Det kan vara dyrt och tidskrävande att laga mat. Det är heller inte säkert att man får i sig tillräckligt med protein för att nå sina mål.

Men vilket är det bästa proteinpulvret; när ska man ta det och hur mycket behöver man per dag?

Vi har svaren!

Det bästa proteinpulvret

När man köper ett proteinpulver så vill man givetvis ha det bästa av det bästa. För att kunna hitta det kosttillskottet så måste man först identifiera vad det är man behöver.

Det finns proteinpulver för alla typer av människor, även om du är laktosintolerant, vegan eller glutenallergiker. Det spelar ingen roll om du vill gå upp i vikt, ner i vikt, dricka shaken på morgonen eller dricka den på kvällen – det finns något för alla.

Vi har sållat ut dåliga proteinpulver och filtrerat bland de bra kosttillskotten för att du enkelt ska hitta det proteinpulver som passar dig bäst.

Med det sagt – låt oss börja jakten på det bästa proteinpulvret för dig och din kropp!


Core Whey Protein – Bäst-i-test proteinpulver

Core Whey Protein håller fanan högt för Svenskt kosttillskott.

Om du tränar och vill ha ett protein som tas snabbt upp av kroppen, innehåller mycket BCAA och inte har några sötningsmedel – då är det här ett bra proteinpulver för dig.

En portion ger dig 24.9 gram protein, 122 kalorier och en rad andra viktiga ämnen. Bland annat kalium, magnesium och fosfor. Core Whey är precis som namnet avslöjar; vassleprotein. Vilket anses vara den bästa källan till högkvalitativt protein. Det tas upp snabbt av kroppen och passar perfekt på morgonen eller i närheten av träning.

Det är ett komplett proteinpulver som består av alla 9 essentiella aminosyror. Den är lättblandad och klumpar sig inte, vilket kan vara ett problem med vissa proteinpulver.

Du kan även välja mellan 15 olika smaker! Bananmilkshake och chokladmilkshake är två favoriter.

• Väldigt populär
• Svensktillverkad
• 24.9 gram per portion
• 15 olika smaker
• Mycket BCAA
• Pålitlig

100% Whey Gold Standard – Grymt vassleprotein

Du känner nog igen burken. Whey Gold Standard har många följare världen över, vilket kanske inte är så förvånande. En portion går lös på 23.9 gram protein, 113 kalorier och endast 1.1 gram fett.

Även i det här kosttillskottet får du i dig BCAA, vilket blir mellan 5 och 5,5 gram per portion.

Whey Gold är ett säkert kort när det kommer till proteintillskott. Pulvret har funnits väldigt länge och har vunnit mark över hela världen. Med andra ord har dess funktionalitet prövats i otaliga tester, både av användare och av företag och återförsäljare. Att den är kvar så här länge talar sitt tydliga språk: det är ett bra proteinpulver som ger resultat.

• 23.9 gram protein per portion
• Populär och använd världen över
• Det finns smaker för alla
• Innehåller BCAA
• Ger resultat
Aktuellt pris

Optimum Nutritions 100% Casein Protein – Bästa kaseinproteinet

Få tillverkare kan slåss med 100% Gold standard. Deras kaseinpulver fungerar utmärkt för den som vill ha ett kosttillskott att dricka innan läggdags eller som mellanmål.

Med 24 gram per portion så förser du kroppen med mycket protein under en längre tidsperiod. Eftersom kasein tas upp lite långsammare av kroppen än vassle så lämpar den sig mycket bra som mellanmål och innan läggdags.

Garanterat ett protein av hög kvalitet som kommer att stimulera din proteinsyntes för många timmar framåt för att motverka muskelnedbrytning och slitage.

Du kan välja mellan 5 olika smaker att blanda ner i ditt vatten eller i din mjölk. Både gott och nyttigt precis innan läggdags. Ett av de bästa proteintillskotten där ute.

Ett säkert val som definitivt kommer att ta dig ett steg närmre bättre resultat och dina mål.

• Goda smaker
• Perfekt på kvällen
• Protein av hög kvalitet
• 24 gram protein per portion
Aktuellt pris

Self Omninutrition Micro Whey Lactose Free – Bästa laktosfria proteinpulvret

Om du är känslig mot laktos så är det få proteintillskott som konkurrerar med Micro Whey. Men tro inte att du går miste om något bara för att du väljer ett laktosfritt kosttillskott. En portion går nämligen på 25.8 gram protein!

Micro Whey Lactose free kommer i 4 olika smaker och innehåller väldigt lite kolhydrater och fett. Inget man skulle förvänta sig från ett laktosfritt vassleprotein. Det bästa proteinpulvret för laktosintoleranta.

Jag vet att det här proteinpulvret är många laktosintolerantas ”go-to”-burk när de använder proteinpulver. Jag har läst och pratat med flera människor som är väldigt känsliga för laktos och de har inte haft några som helst magproblem efter att ha använt det här tillskottet.

• Laktosfritt
• 25.8 gram protein per portion
• Klumpfri
• Vaniljsmaken är supergod
Aktuellt pris

Vassleprotein

Den proteintyp som tas upp snabbast av kroppen och som dessutom är det billigaste tillskottet. Vassle, även kallat Whey, kommer i två olika former. Vasslekoncentrat (Whey-80) och vassleisolat (Whey-100).

Vassleisolat (Whey-100) framställs på ett sådant sätt att det är kalorisnålare, innehåller mer protein och mindre laktos än Whey-80.

Vassleprotein kommer från mjölkprodukter. Den överflödiga vätska som uppstår när man producerar ost och yoghurt är vad som senare blir till vassleproteinpulver.

Eftersom Whey utvinns från mjölk så kan det vara svårt för laktosintoleranta att hantera, men som tur är finns det alternativ. Om man har problem med laktos så kan det vara rekommenderat att prova Whey-100.

Kaseinprotein

Precis som vassleprotein så utvinns kaseinprotein från mjölk. Däremot så tas kasein upp långsamt av kroppen. Man brukar därför dricka kaseinprotein precis innan man ska sova, så att man har en kontinuerlig tillförsel av protein under fastan (natten). Det är också ett populärt val av ”mellanmål”.

Kaseinprotein har även en tendens att ge dig mättnadskänslor, vilket kan vara fördelaktigt om du önskar gå ner i vikt. Även om det givetvis också går utmärkt att använda sig av kaseinpulver även vid bulk, det vill säga när man vill gå upp i vikt.

När man tränar och vill bygga eller underhålla sina muskler så är det viktigt att alltid ha tillgång till protein. Under nattens gång så byggs dina muskler upp och då kan det vara bra att se till så att kroppen hela tiden har musklernas byggstenar, protein, till sitt förfogande.

Trefasprotein

Trefasprotein är inte ett kosttillskott som kommer från en enskild källa. Utan trefasprotein är en blandning av tre olika proteintyper: vassle, kasein och ägg. Därav namnet trefas.

Eftersom alla tre proteintyper ger kroppen olika typer av fördelar, så vill man genom den här kombinationen ta del av alla tre. Tanken är att det ska bli det ”ultimata kosttillskottet”. Det är utan tvekan ett grymt tillskott för den som tränar.

Tänk bara på att det innehåller en hel del laktos, vilket kan vara tungt för magen. Om du klarar av så mycket laktos, då kan jag inte se en mer effektiv källa till protein under dagens första timmar.

Starkt rekommenderat för den som är seriös med träningen!

Äggprotein

Hypen kring ägg har nog inte undgått någon. Det sägs vara det bästa livsmedlet för en bra frukost. Det innehåller nyttiga fetter och mycket protein. Dessutom är det protein av mycket hög kvalitet som finns i ägg.

Äggprotein i tillskott är, som du säkert redan förstått, utvunnet ur ägg. Majoriteten av alla äggtillskott är tagna ur äggvitan och inte gulan, som sägs vara den minst hälsosamma delen av ägget.

Den här typen av protein tas upp snabbt av kroppen och fungerar som ett utmärkt alternativ för laktosintoleranta.

Viktminskning och proteinpulver

Protein är livsviktigt för alla människor, oavsett om du vill gå ner i vikt eller gå upp i vikt.

Men proteinpulver kan ha positiva effekter för den som vill minska på vågen.

Om du försöker gå ner i vikt så är det högst troligt att du ligger på ett kaloriunderskott. När kroppen inte får i sig tillräckligt med energi för att fungera så kommer den att utvinna energi från dina fettreserver och muskler. Därmed viktnedgång. Men det kan även resultera i att du förlorar muskler.

För att undvika total förlust av dina muskler så är det viktigt att du:

• Tränar och därmed aktiverar musklerna
• Får i dig tillräckligt med protein varje dag
• Inte ligger på för stort kaloriunderskott

Se till att du hela tiden aktiverar dina muskler och får i dig mycket protein. På så sätt förhindrar du att musklerna försvinner. Här kan proteinpulvret spela en viktig roll i dina ambitioner att inte minska i muskelmassa.

Kaseinprotein ger även många människor en mättnadskänsla, vilket kan vara högst användbart för den som vill gå ner i vikt. Småätande och överätande är ofta anledningarna till varför folk lider av övervikt. Så även där kan proteinpulver spela en viktig roll.

Kom ihåg att träning och hälsosam kost är nyckeln till ett välmående och långt liv.

Proteinpulver för muskelökning

Bygga muskler och proteinpulver går ofta hand-i-hand idag. Hur många gånger har man inte sett fysiskt aktiva stå med en proteinshake i handen efter ett hårt träningspass?

Protein är kroppens byggmaterial för att bygga och reparera muskler. Du kan träna som en galning i flera månader, men om du inte får i dig tillräckligt med protein så kommer resultaten att utebli. Det spelar ingen roll om du får i dig proteinet genom fisk, kyckling eller kosttillskott. Din kropp behöver protein!

När du tränar så sliter du på musklerna. När du vilar/sover så börjar kroppens process med att återhämta och bygga upp musklerna igen. Det regelbundna slitaget som musklerna tvingas utstå, resulterar i att kroppen försöker bygga större och starkare muskler för att kunna hantera stressen bättre. För att göra detta behövs protein. Läs följande studie för mer information.

Det finns även andra ämnen som står i korrelation till muskelbyggande och resultaten du får efter träning. Bland annat kreatin. Därför är det inte ovanligt att man återfinner kreatin i just proteintillskott.

proteinpulver-och-muskelökning

Proteinpulver för veganer

Majoriteten av oss får i oss en stor del protein från djur, det vill säga animaliskt protein. Kött och mejeriprodukter är vanliga källor.

Veganer går miste om dessa proteiner och därför är det vanligt att man rekommenderar proteinpulver till just veganer, för att de ska få i sig tillräckligt med näring.

Veganer använder då vegetabiliskt protein, som har ett lägre biologiskt värde än protein från djurriket. Även om vegetabiliskt protein inte ger dig det kompletta protein som animaliskt protein gör, så är det fortfarande ett viktigt kosttillskott. Det är trots allt protein.

Veganska proteinpulver är:

• Soja protein
• Hampaprotein
• Ärtprotein
• Risprotein

Mat eller proteinpulver

Mat, definitivt mat. Proteinpulver är endast ett tillskott och inte en ersättning av någonting. Vad dina mål än må vara, så är proteinpulvret endast en hjälp på traven för att nå önskat resultat.

Mat ger dig många andra ämnen som kroppen behöver, proteinpulver ger dig i regel endast protein och ibland även kreatin.

Riktig mat är att föredra framför ett kosttillskott i pulverform. Men därmed inte sagt att proteinpulver inte fyller en funktion, för att det gör det sannerligen. Du kan nå enorma resultat genom att använda proteinsupplement.

Om du känner att du inte får i dig tillräckligt mycket protein varje dag, vilket du säkert inte får, så kan ett kosttillskott vara lösningen på dina problem. För att inte nämna pengarna man sparar och tiden man sparar genom att köpa ett proteinpulver.

Att laga kyckling eller slänga i sig kvarg kan bli dyrt och tidskrävande i längden. Att använda vassleprotein brukar visa sig vara både tidseffektivt och billigt. För att inte tala om att vassleprotein är en av de bästa proteinkällorna som går att få.

Det handlar alltså inte om att välja mat eller proteinpulver. Det bästa du kan göra är att kombinera mat med proteinpulver.

Hur mycket protein per dag

Man brukar rekommendera fysiskt aktiva att få i sig 2-3 gram per kilovikt per dag.

Livsmedelsverket rekommenderar cirka 1 gram protein per kilovikt per dag för personer som inte är fysiskt aktiva. Många menar på att det är för lite.

Protein påverkar dina celler, din hud, syn och ditt hår – inte bara dina muskler. Se därför till att få i dig tillräckligt med protein varje dag. Om du inte tror att du får i dig så mycket som din kropp behöver – då kan ett kosttillskott vara ett bra supplement till din vanliga kost.

En frisk vuxen människa bör få i sig minst 100 gram protein per dag. Räkna ut vad 2 gram x kroppsvikt blir, så har du på ett ungefär hur mycket protein du behöver varje dag.

Hur och när ska man dricka proteinpulver

Det finns proteintillskott för alla tidpunkter på dygnet. För att välja rätt rekommenderar vi att du följer nedanstående formell:

Protein på morgonen

Vanligtvis brukar man rekommendera vassleprotein (Whey). Anledningen är att vassleprotein anses vara en av de bästa källorna till protein. Dess kvalitet saknar i princip konkurrens. Lägg därtill whey-proteinets profil av aminosyror.

Idén är alltså att man ska starta dagen med högkvalitativt protein. Men även kaseinprotein fungerar på morgonen, framförallt om det är lång tid mellan frukost och nästa måltid.

Protein till mellanmål

Om du vill gå ner i vikt så är kasein att rekommendera, på grund av dess mättande effekt. Det kommer att minska risken för att du småäter – men även minska chansen att du överäter vid lunch.

Om du inte vill minska i vikt så fungerar vassleprotein utmärkt. Det är snabbt upptaget av kroppen och förser dig med bra protein. Det är dessutom oftast billigare än kasein.

Protein på kvällen

Det populäraste valet är kasein, just därför att det är långsamt upptaget av kroppen. Du förser därmed musklerna och kroppen med protein under nästan hela natten. Detta reducerar nedbrytningen av dina muskler.

Innan, under eller efter träning

Oavsett om du väljer att dricka din shake innan, under eller före träningstillfället så är det vassleprotein du vill ha.

När du tränar eller har tränat så är kroppen i desperat behov av protein för att musklerna ska kunna återhämta sig snabbt. Whey tas upp snabbare av kroppen än både ägg- och kaseinprotein.

I anslutning till träning – kör på vassleprotein för bäst effekt!

Fördelar med proteintillskott

Priset

Det är billigt att köpa proteinpulver. Om man jämför andelen protein i ett kosttillskott med andelen protein i vanlig kost, så framgår det tydligt att kosttillskott är en bra investering. Du får mycket för pengarna, helt enkelt.

Lite dryck – mycket protein

En portion innehåller väldigt mycket protein. Vanligtvis brukar en shake bestå av 20-24 gram protein, vilket tar bara någon minut att dricka. Snabbt, effektivt och enkelt. Perfekt för den som tränar!

Det sparar tid

Det tar tid att laga mat och det är inte alltid man har den tiden. När kombinationen av stress och hunger blir för påtaglig så finns det inte något bättre än att slänga i sig en proteinshake. Eller när man helt enkelt inte hinner laga mat, men ändå vill få i sig protein.

Bra för muskelökning
Protein är nödvändigt för att kunna bygga muskler. Få kosttillskott är så effektiva som just proteinpulver när det kommer till att förbättra muskeltillväxten. British Journal of Sports Medicine publicerade en intressant studie i ämnet.

Enkelt att ta

Du kan ta med en shake till jobbet, gymmet, fotbollsträningen, din partners hus, bussen och bilen. Det är lättillgängligt och effektivt. Mycket näring på kort tid och i alla lägen.

Nackdelar med proteintillskott

Ersättning av mat

Jag kan bara se en negativ aspekt med proteinpulver, och det är att vissa människor kan se det som en måltidsersättning. Men kosttillskott är precis som det låter – ett tillskott till en i övrigt hälsosam kosthållning.

Så länge man lever efter ovanstående devis, så är det svårt att hitta några nackdelar med att dricka proteintillskott.

Sammanfattning

Proteinpulver är ett av de bästa kosttillskotten på marknaden – så länge du tar pulvret för vad det är. Ett tillskott. Kombinera en hälsosam kosthållning med ett proteintillskott så har du ett vinnande koncept för att nå dina drömmar och mål.

Det handlar alltså inte om att välja mat eller proteinpulver. Det bästa du kan göra är att kombinera mat med proteinpulver.

Om du önskar läsa studier om hur proteinpulver påverkar kropp och muskler så rekommenderar jag att läsa följande studie.

Med tanke på hur många olika proteinpulver det finns på marknaden så kan det vara svårt att hitta rätt i kosttillskottsdjungeln. Därför har vi skapat den här guiden för att hjälpa dig hitta det bästa proteinpulvret för dig. Vi har alla olika smaker och behov, därför kan det vara bra att få en överblick av vad de mest populära kosttillskotten har att erbjuda. Och framförallt – om de fungerar.