Bästa BCAA – Ultimata guiden till aminosyror [Bäst i test]

Bästa.kosttillskott-bcaa

BCAA hör till skaran av kosttillskott som de flesta fysiskt aktiva har använt eller använder sig av. Det är inte speciellt svårt att förstå varför. BCAA assisterar kroppen med att återhämta, reparera och bygga upp musklerna. Fördelarna och effekterna är synbara, både i praktiken och på pappret när man väl studerar kost, näring och människokroppen.

BCAA optimerar och förbättrar inte bara resultaten av din träning, men höjer även din prestationsförmåga. Fördelarna är många och bieffekterna är få – mer om det längre in i artikeln.

Vi har letat, studerat och provat. Vi har frågat, grävt och undersökt. Äntligen är resultaten framme!

Låt oss presentera de bästa BCAA kosttillskotten!

Bästa BCAA


Core BCAA Powder– Bäst i test

Ett av de billigaste BCAA tillskotten och troligtvis den populäraste.

Svensktkosttillskotts egna märken håller god kvalitet, jag har aldrig stött på någon av deras produkter som inte givit den effekt som marknadsförs. Core BCAA är inget undantag, utan den förser dig med alla de aminosyror som behövs för att stimulera musklerna och förbättra resultaten på gymmet.

Core BCAA finns i 11 olika smaker med grenade aminosyror av god kvalitet. Burken är otroligt billig sett till vad man får, men också när man jämför med andra kosttillskott.

Kort sagt: bra för musklerna, nyttig för kroppen och billig. Vad mer står att önska? Defintivt den bästa BCAA idag, både till pris och innehåll.

• Bäst i test-vinnare!
• Billig
• BCAA av hög kvalitet
• 11 goda smaker


BSN Amino-X

För att lägga ett alternativ och lite motvikt till Core BCAA så är BSN Amino-X också en bra produkt.

I burken hittar du (surprise, surprise!) BCAA – men också D-vitamin. Högst uppskattat för oss som bor i Norden och inte har så mycket sol. Vitamin D hjälper kroppen att absorbera kalcium i skelettet och blodet, vilket även har fördelar för muskeltillväxten och återhämtningen.

Om du endast vill ha BCAA – då finns det ingen bättre produkt än Core BCAA. Men om du också vill ha D-vitamin så är BSN Amino-X ett självklart val.

• Innehåller D-vitamin
• Fri från socker
• Mycket populär

Vad är BCAA och aminosyror

BCAA och aminosyror är samma sak. BCAA är en förkortning för det engelska ”branched chain amino acids”. På svenska säger vi grenade aminosyror. Det finns 3 stycken grenade aminosyror i BCAA-tillskott, de heter leucin, icoleucin och valin.

Dessa tre är så kallade essentiella aminosyror, det vill säga vi behöver dem för att fungera. Tyvärr kan inte kroppen själv producera dem, så vi behöver få i oss dem genom kosten. Bland annat hittar du de tre aminosyrorna i kyckling, rött kött, kalkon och mejeriprodukter.

När du äter animaliskt protein (kött och mejeriprodukter så som ost och mjölk) så måste aminosyrorna bearbetas av magen. Det är en långutdragen och långsam process, vilket resulterar i ett långsamt upptag.

Ett BCAA kosttillskott behöver däremot inte brytas ner av kroppen, då de redan är klara och serverade för kroppen att ta upp. Detta innebär att aminosyror i form av kosttillskott tas upp nästan direkt av kroppen och musklerna. Att dricka BCAA innan, under eller efter träningen kan därför vara fördelaktigt för dig om du vill optimera intaget och resultaten.

BCAA och träning

Att det är protein som bygger muskler vet nog de flesta om. Men hur många vet att det är aminosyrorna som är proteinets byggsten? Inte riktigt lika många. Grenade aminosyror (BCAA) behövs för att muskler ska kunna återhämtas, repareras och byggas upp.

BCAA tas även upp extremt snabbt av kroppen, vilket gör det till ett välanvänt kosttillskott i idrottsvärlden. Eftersom aminosyrorna i BCAA-tillskott inte behöver brytas ner, så är de redo att användas av dina muskler nästan omedelbart. Det fungerar ypperligt att blanda ner BCAA i din proteinshake för en förbättrad effekt.

När ska man ta BCAA

Alla dricker sin BCAA-shake vid olika tillfällen. Vanligast är före, under eller efter träningstillfället. Eftersom aminosyrorna tas upp så otroligt fort av kroppen, så gör de mest nytta när du sätter musklerna och kroppen i arbete.

Det finns inget fel eller rätt sätt att ta BCAA. Det finns däremot bättre tillfällen att ta shaken än andra, och det är framförallt i anslutning till fysisk aktivitet. Därför rekommenderar vi att du dricker ditt proteinpulver innan och sedan direkt efter träningen.

Dosering av aminosyror

Först och främst bör du följa instruktionerna på förpackningen av kosttillskottet du har köpt.

Den vanligaste riktlinjen är att man tar in 20 gram BCAA per dag, uppdelat på 2-4 tillfällen. En vanlig och effektiv variant är att man tar 10 gram BCAA innan träning och sedan 10 gram direkt efter träning. Forskning visar på att det stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket än om du inte hade tagit BCAA.

Man menar även på att det bästa sättet att ta BCAA är på fastande mage. Eftersom rena aminosyror tas upp otroligt snabbt av kroppen, så kan processen saktas ner och bli långsam om du redan har mat i magen. Om du nyligen har ätit så arbetar kroppen med att bearbeta och bryta ner maten – vilket innebär att BCAA-shaken du drack hamnar längst bak i kösystemet.

Vill du få bäst effekt är det därför rekommenderat att dricka 20 gram per dag, uppdelat på 2-4 tillfällen, på fastande mage. Helst 2-4 timmar efter måltid.

Fördelar med BCAA

Muskler

BCAA hjälper musklerna att återhämta sig, repareras och byggas upp. Det resulterar i att du snabbare och enklare återhämtar dig efter träning, har lättare för att bygga muskler och reducerar risken för överträningsrelaterade skador.

Aminosyror stimulerar allt som har med muskeln att göra. Få kosttillskott är så effektiva som BCAA.

Pris

BCAA är förvånansvärt billigt. Vår bäst i test-vinnare Core BCAA räcker länge och kostar mindre än vad en drink på krogen gör. Du för mycket mer än vad du faktiskt betalar för.

Förbättrat immunförsvar

Aminosyror försöker hindra kroppen från att göra av med Glutamin och som ett resultat förbättras immunförsvarets funktioner.

Energiproduktion

När kroppen är ur balans och inte har tillräckligt med energi så tar kroppen energi från musklerna. Med andra ord används musklerna som bränsle. Aminosyror kan användas av kroppen som energi för att orka hålla ut vid långvarig träning, så som konditionsträning. Vid sådana tillfällen kan BCAA vara användbart precis innan träningstillfället.

Motverkar muskelnedbrytning

Ett katabolt läge innebär att kroppen använder musklerna till bränsle. Den bryter alltså ner dina muskler för att orka leva och röra på sig. BCAA reducerar chanserna för att detta sker, genom att instruera kroppen att ta från fettreserverna istället.

Jag kan rekommendera att läsa den här artikeln på Bodybuilding.com

bygger-muskler-med-träning

BCAA biverkningar

BCAA är inte farligt. Du hittar dessa aminosyror i kött och mejeriprodukter och de är dessutom vitala för vår överlevnad. Se det som näring i pulverform. Det är alltså inte farligt överhuvudtaget, så länge du inte missbrukar eller använder pulvret på ett felaktigt sätt.

Brist på vitamin

Aminosyror suger åt sig B-vitamin för att kunna arbeta effektivare. Det är ingenting att oroa sig för, det är så kroppen och näringen fungerar – man tar hjälp av varandra. Men eftersom BCAA använder så mycket B-vitamin så kan det resultera i Vitamin B-brist – men endast OM du äter dåligt.

Om du äter en normal, regelbunden och varierad kost så finns ingen anledning till oro. Om du däremot äter på McDonalds varje dag och sällan får i dig B-vitamin så finns en viss risk för vitaminbrist.

Det är ingen ersättning

Eftersom kosttillskott hypas så mycket nuförtiden så är det lätt hänt att man får en fel bild av vad det faktiskt är. Ett kosttillskott är ett tillskott till en vanlig och strukturerat kosthållning. Det är inte en ersättning av någonting!

Det är fortfarande viktigt att äta kött, grönt och frukt – även om du dricker BCAA och proteindrinkar varje dag.

Om du tar medicin

Om du tar någon medicin så bör du först konsultera med läkare innan du börjar ta ett kosttillskott. Vissa ämnen kan krocka med varandra och din medicin kan slås ut eller prestera sämre. Var därför försiktig och prata alltid med läkare först.

Gravid eller ammande

Om du har en bulle i ugnen eller ammar ett barn – då ska du hålla dig borta från kosttillskott som BCAA. Det finns inte tillräckligt med forskning för att garantera att fostret eller barnet inte tar skada av aminosyrorna du dricker. Eftersom all den näring du får i dig, också tas upp av ditt barn.

Så vänta tills du har ammat klart innan du börjar dricka BCAA.

BCAA pulver – ett bra kosttillskott?

Så för att sammanfatta det hela: är BCAA pulver något att ha? Ja, definitivt. Få kosttillskott är så prisvärda och effektiva som aminosyror i pulverform.

Vi får i oss dessa essentiella aminosyror via kött och mejeriprodukter, men långt ifrån alla får i sig tillräckligt. Om man dessutom tränar och lever ett aktivt liv så är behovet ännu större.

För att sammanfatta de positiva aspekterna med ett BCAA kosttillskott:

• Billigt
• Bra för muskeltillväxten
• Bra för muskelåterhämtningen
Bra för testosteronet
• Bra för immunförsvaret
• Ofarligt vid korrekt användning
• Mer energi

Nog sagt – BCAA är ett av de bästa kosttillskotten för den som lever eller vill leva ett välmående och hälsosamt liv. Framförallt om man önskar bygga muskler eller känner att musklerna behöver hjälp med att återhämta sig.